Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Galerie

Vernisáž: Umění tetovat

Výstava představuje pět poloh českých současných umělců a umělkyň, kteří jsou nejen úspěšní tatéři a tatérky, ale prosazují se také na poli současného výtvarného umění. Tetování je pro ně totiž jen jedním ze způsobů uměleckého vyjádření. Umělci: Julia Chochola, Monika Martykánová, Jan Mráz, Ondřej Konupčík aka Ondrash, Martin Routa Kurátorka: Anežka Jabůrková Architekt výstavy: Jakub Kopec

Výstava Umění tetovat představuje pět současných českých umělců, kteří jsou nejen úspěšní tatéři a tatérky, ale prosazují se také na poli současného výtvarného umění. © Zuzana Križalkovičová Výstava Umění tetovat představuje pět současných českých umělců, kteří jsou nejen úspěšní tatéři a tatérky, ale prosazují se také na poli současného...
Výstavu zahájil ředitel Českého centra Vídeň Mojmír Jeřábek spolu s kurátorkou výstavy Anežkou Jabůrkovou. © Abbé Libanský Výstavu zahájil ředitel Českého centra Vídeň Mojmír Jeřábek spolu s kurátorkou výstavy Anežkou Jabůrkovou. © Abbé Libanský
Kurátorka výstavy Anežka Jabůrková seznamuje přítomné, proč se spolu s architektem Jakubem Kopcem rozhodli využít pro tuto výstavu nejen prostor galerie, ale i do této chvíle veřejnosti nepřístupný sklep. © Zuzana Križalkovičová Kurátorka výstavy Anežka Jabůrková seznamuje přítomné, proč se spolu s architektem Jakubem Kopcem rozhodli využít pro tuto výstavu nejen prostor...
Díla umělců jsou instalována volně v prostoru. Na fotce v popředí jsou vidět dvě malby od Ondřeje Konupčíka aka Ondrashe CML a Spolu. Velkoformátové hlavy vpravo na fotce patří umělci Janu Mrázovi. © Zuzana Križalkovičová Díla umělců jsou instalována volně v prostoru. Na fotce v popředí jsou vidět dvě malby od Ondřeje Konupčíka aka Ondrashe CML a Spolu. Velkoformátové...
Inovace a posouvání možností média se neprojevila jen ve vnášení barvy do kůže, ale i na plátno.  Ondřej Konupčík spolu s umělcem Radimem Kašpárkem vynalezli inovativní techniku tvoření obrazů, které jim umožňují malovat na vodě. Ondřej Konupčík CML a Spolu © Zuzana Križalkovičová Inovace a posouvání možností média se neprojevila jen ve vnášení barvy do kůže, ale i na plátno. Ondřej Konupčík spolu s umělcem Radimem Kašpárkem...
Socha od Ondřeje Konupčíka Vysněná, Zasněná © Tomáš Škoda Socha od Ondřeje Konupčíka Vysněná, Zasněná © Tomáš Škoda
Martin Routa je jedním z mála umělců, který si vyrábí vlastní jehly, jež propůjčují jeho kresbám na kůži unikátní rukopis. Martin Routa, 3D tattoo needles © Zuzana Križalkovičová Martin Routa je jedním z mála umělců, který si vyrábí vlastní jehly, jež propůjčují jeho kresbám na kůži unikátní rukopis. Martin Routa, 3D tattoo...
Ani na malování obrazů nepoužívá sériově vyráběné štětce, ale tvoří si unikátní artefakty, ty pak stylem replikují mapy jehel, které můžeme spatřit v jeho tetování. Martin Routa, Untitled © Zuzana Križalkovičová Ani na malování obrazů nepoužívá sériově vyráběné štětce, ale tvoří si unikátní artefakty, ty pak stylem replikují mapy jehel, které můžeme spatřit v...
Svítící boxy Modrá epopej Martina Routy jsou archivem skic a tetovaných motivů. Doplňují stejnojmennou knihu, kterou Martin Routa napsal i graficky zpracoval. (taktéž k vidění na výstavě) © Zuzana Križalkovičová Svítící boxy Modrá epopej Martina Routy jsou archivem skic a tetovaných motivů. Doplňují stejnojmennou knihu, kterou Martin Routa napsal i graficky...
Každé dílo bylo instalováno tak, aby vznikl intimní prostor mezi ním a divákem. © Tomáš Škoda Každé dílo bylo instalováno tak, aby vznikl intimní prostor mezi ním a divákem. © Tomáš Škoda
Velkoformátové abstraktní obrazy umělkyně Julie Chocholy jsou zastoupeny ve sbírkách po celém světě. Julie Chochola, Triptych Untitled © Zuzana Križalkovičová Velkoformátové abstraktní obrazy umělkyně Julie Chocholy jsou zastoupeny ve sbírkách po celém světě. Julie Chochola, Triptych Untitled © Zuzana...
Vrstvení barev a jejich hutnost dodává novu dimenzionalitu obrazu. Poodkrývá tímto způsobem, jak byla na obraz barva nanesena a jestli byl použit jeden ze štětců, které si umělkyně vyrábí sama ze žíní svého koně, nebo technika drippings, kdy je barva přenesena na obraz pomocí cákanců, bez doteku nástroje plátna. Julie Chochola, Triptych Untitled © Zuzana Križalkovičová Vrstvení barev a jejich hutnost dodává novu dimenzionalitu obrazu. Poodkrývá tímto způsobem, jak byla na obraz barva nanesena a jestli byl použit...
Umělkyně Julia Chochola nevyužívá jen klasické plátno, ale maluje i na zvířecí lebky, které předtím nechá ohořet. Tento způsob odkazuje na japonskou techniku yakisugi, které se Julia Chohola také věnuje. © Zuzana Križalkovičová Umělkyně Julia Chochola nevyužívá jen klasické plátno, ale maluje i na zvířecí lebky, které předtím nechá ohořet. Tento způsob odkazuje na japonskou...
Pro díla absolventa Akademie výtvarných umění Jana Mráze je typická neonová paleta barev. (zprava) Jan Mráz, Punkáč a Trpaslící se přihlásili na Tinder © Zuzana Križalkovičová Pro díla absolventa Akademie výtvarných umění Jana Mráze je typická neonová paleta barev. (zprava) Jan Mráz, Punkáč a Trpaslící se přihlásili na...
V tetování je přítomný obtisk motivu – tuto techniku můžeme vidět i jako základní kámen v obrazech Jana Mráze viz. Figury trpaslíků.Jan Mráz, Trpaslící se přihlásili na Tinder © Zuzana Križalkovičová V tetování je přítomný obtisk motivu – tuto techniku můžeme vidět i jako základní kámen v obrazech Jana Mráze viz. Figury trpaslíků.Jan Mráz,...
Leitmotivem tvorby Jana Mráze je lidská figura, možnosti jejího zobrazení a deformace. Jan Mráz, série Hlav © Zuzana Križalkovičová Leitmotivem tvorby Jana Mráze je lidská figura, možnosti jejího zobrazení a deformace. Jan Mráz, série Hlav © Zuzana Križalkovičová
Překvapivé propojení klasického uměleckého oboru a tetování zastupuje Monika Martykánová, studentka Ateliéru keramiky a porcelánu na pražské UMPRUM. Monika Martykánová, Dobrá matka Japanese © Zuzana Križalkovičová Překvapivé propojení klasického uměleckého oboru a tetování zastupuje Monika Martykánová, studentka Ateliéru keramiky a porcelánu na pražské UMPRUM....
Figurativní sousoší Dobrá matka představuje výsledek první práce Moniky Martykánové s porcelánem. Na výstavě je k vidění v původní ale i v zaktualizované formě, propojené právě s tématem tetování. Monika Martykánová, Flower power © Zuzana Križalkovičová Figurativní sousoší Dobrá matka představuje výsledek první práce Moniky Martykánové s porcelánem. Na výstavě je k vidění v původní ale i v...
Na výstavě prezentuje Monika Martykánová i netradiční propojení těchto dvou řemesel –  tetovanou keramiku. Na objektech můžeme vidět nejen realistické malby, ale i repetitivní motivy, které tématizují častá přání zákazníků tetovacích salónů. Monika Martykánová, Tribal I. © CCV Na výstavě prezentuje Monika Martykánová i netradiční propojení těchto dvou řemesel – tetovanou keramiku. Na objektech můžeme vidět nejen...
Cesta do sklepních prostor Českého centra Vídeň. © Zuzana Križalkovičová Cesta do sklepních prostor Českého centra Vídeň. © Zuzana Križalkovičová
Každému umělci je věnován jeden diaprojektor, který rytmicky přepíná diafotky tetování. © Abbé Libanský Každému umělci je věnován jeden diaprojektor, který rytmicky přepíná diafotky tetování. © Abbé Libanský
Diaprojektory na výstavu zapůjčil architekt Jan Tábor, kterému patří velké díky. Na fotce spolu s kurátorkou Anežkou Jabůrkovou. © Abbé Libanský Diaprojektory na výstavu zapůjčil architekt Jan Tábor, kterému patří velké díky. Na fotce spolu s kurátorkou Anežkou Jabůrkovou. © Abbé...
Tetování není všeobecně akceptovaným uměleckým médiem, tento fakt je tématizován umístěním této části výstavy do normálně nepřístupných prostor kulturní instituce. © Zuzana Križalkovičová Tetování není všeobecně akceptovaným uměleckým médiem, tento fakt je tématizován umístěním této části výstavy do normálně nepřístupných prostor...
Pro Martina Routu jsou typická tetování postavená na jedinečných strukturách, které docílí pomocí vlastně vyráběných tetovacích jehel. Jan Mráz ze začátku tvořil tetování z jemných linek a převážně v pastelových barvách. Dnes mezi jeho pracemi nejsou výjimkou ani monochromní kresby, které jsou namalovány kumulováním ostrých černých linek. (zleva) Martin Routa, Jan Mráz © CCV Pro Martina Routu jsou typická tetování postavená na jedinečných strukturách, které docílí pomocí vlastně vyráběných tetovacích jehel. Jan Mráz ze...
První na světě, kdo začal vytvářet tetování napodobující akvarelové malby, byl Ondřej Konupčík aka Ondrash. Přes počáteční nedůvěru mu nekonvenční přístup k tetování zaručil světový věhlas. Julia Chochola navrhuje tetování přímo na tělo. Pomocí klasického uměleckého nástroje - štětce – vytvoří abstraktní linie, které pak zvěční pomocí tetovacího strojku. (zleva) Ondřej Konupčík aka Ondrash, Julia Chochola © CCV První na světě, kdo začal vytvářet tetování napodobující akvarelové malby, byl Ondřej Konupčík aka Ondrash. Přes počáteční nedůvěru mu nekonvenční...
Pro Moniku Martykánová jsou typická realistická tetování s kolážovitými prvky. Tetování navrhuje spolu s partnerem Valtteri Sahou. © CCV Pro Moniku Martykánová jsou typická realistická tetování s kolážovitými prvky. Tetování navrhuje spolu s partnerem Valtteri Sahou. © CCV
Architekt výstavy ze studia n-1 Jakub Kopec spolu s architektem Janem Táborem a kurátorkou Anežkou Jabůrkovou. © Abbé Libanský Architekt výstavy ze studia n-1 Jakub Kopec spolu s architektem Janem Táborem a kurátorkou Anežkou Jabůrkovou. © Abbé Libanský
Monika Martykánová spolu s partnerem Valtteri Saha, s nímž vytváří návrhy tetování. © Zuzana Križalkovičová Monika Martykánová spolu s partnerem Valtteri Saha, s nímž vytváří návrhy tetování. © Zuzana Križalkovičová
Prezentovaní umělci nevytváří motivy, které si může zákazník vybrat z katalogu v recepci taterského salónu, jak bylo kdysi běžné. Ale navrhují unikátní díla, která obsahují stylové prvky přítomné v jejich tvorbě mimo tetování. © Zuzana Križalkovičová Prezentovaní umělci nevytváří motivy, které si může zákazník vybrat z katalogu v recepci taterského salónu, jak bylo kdysi běžné. Ale navrhují...
Řemeslné aspekty tetování ovlivňují výrazové prostředky umělců a umělkyň v překvapivých souvislostech. © Zuzana Križalkovičová Řemeslné aspekty tetování ovlivňují výrazové prostředky umělců a umělkyň v překvapivých souvislostech. © Zuzana Križalkovičová
Výstava se těší velkému zájmu publika všech věkových kategorií. © Zuzana Križalkovičová Výstava se těší velkému zájmu publika všech věkových kategorií. © Zuzana Križalkovičová
Nejen tetovací barvy pronikají na plátna, ale i stopy charakteristické pro tetovací strojky jsou replikovány i mimo tetovací křeslo. © Zuzana Križalkovičová Nejen tetovací barvy pronikají na plátna, ale i stopy charakteristické pro tetovací strojky jsou replikovány i mimo tetovací křeslo. © Zuzana...
Vstupní prostor je věnován objektům, prezentovaných na bílých podstavcích. © Zuzana Križalkovičová Vstupní prostor je věnován objektům, prezentovaných na bílých podstavcích. © Zuzana Križalkovičová
Mezi návštěvníky byli i fanoušci tetování. © Zuzana Križalkovičová Mezi návštěvníky byli i fanoušci tetování. © Zuzana Križalkovičová
Tetovací jehly Martina Routy jsou vystaveny i s piktogramy, které znázorňují, jaké struktury na lidské kůži zanechávají. © Zuzana Križalkovičová Tetovací jehly Martina Routy jsou vystaveny i s piktogramy, které znázorňují, jaké struktury na lidské kůži zanechávají. © Zuzana...
Někteří z umělců přivezli i knižní portfolia tetování. © Zuzana Križalkovičová Někteří z umělců přivezli i knižní portfolia tetování. © Zuzana Križalkovičová
Výstavu navštívila i významná česká kurátorka Duňa Slavíková, na fotce s kurátorkou výstavy Anežkou Jabůrkovu. © Abbé Libanský Výstavu navštívila i významná česká kurátorka Duňa Slavíková, na fotce s kurátorkou výstavy Anežkou Jabůrkovu. © Abbé Libanský
Děkujeme všem návštěvníkům! © Zuzana Križalkovičová Děkujeme všem návštěvníkům! © Zuzana Križalkovičová
Děkujeme za krásné vzkazy v návštěvní knize! © Zuzana Križalkovičová Děkujeme za krásné vzkazy v návštěvní knize! © Zuzana Križalkovičová
Výstavu můžete navštívit v Českém centru Vídeň do 15. 1. 2020. © Zuzana Križalkovičová Výstavu můžete navštívit v Českém centru Vídeň do 15. 1. 2020. © Zuzana Križalkovičová